Kultura
Sob Cze 29, 2019 1:44 pm Kultura
Admin
Admin
209
Administracja
https://www.w3schools.com/colors/colors_picker.asp
Muzyka

Pieśni są odbiciem rzeczywistości, pragnień i legend swoich ludów. Ich twórcy uwieczniają w nutach i słowach bohaterów, wydarzenia i dawne opowieści, tym samym zapewniając im niezmiernie długi żywot. Te następnie śpiewane są na szlacheckich dworach, w gospodach i szynkach czy w podróży. To romantyczne ballady i sprośne przyśpiewki. To krótkie refreny i długie historie zamknięte w melodyjnej ramie. To opowieści z gorącego Dorne i zza Muru. W Westeros pieśni towarzyszą właściwie wszędzie i niosą ze sobą łączącą wiele kultur opowieść.
Tworzą i śpiewają je minstrele. Czasem wędrowni śpiewacy, czasem najęci na potrzeby dworu bardowie. Ci drudzy najczęściej okryli się sławą nie tylko ze względu na swój piękny głos, ale również dobór repertuaru. Do śpiewu wykorzystują akompaniament liry, cytry, lutni, mandoliny czy nawet harfy. Popularność wędrowni śpiewacy zdobywają w przydrożnych gospodach, szynkach i karczmach, czasem trafiając na dobrą okazję do pokazania swoich umiejętności na szlacheckim dworze. Zazwyczaj prezentują początkowo znany wszystkim repertuar i następnie przechodzą do ewentualnych własnych kompozycji.

Najbardziej znane westeroskie przyśpiewki, na które można natrafić w Westeros za czasów Jaeherysa I, to:

Niedźwiedź i dziewica cud- Znana i lubiana, szczególnie popularna na wszelkiego rodzaju ucztach i biesiadach, idealnie komponująca się z kuflem zimnego ale. Prosta piosenka opowiadającą o niedźwiedziu zdążającym na jarmark w towarzystwie trzech chłopców i kozła, który to po drodze spotyka śliczną dziewicę oczekującą na rycerza, z początku niechętną wobec awansów kudłatego zwierza.

Tekst:

Żona Dornijczyka - Piosenka opowiada o namiętnej przygodzie bohatera z piękną żoną Dornijczyka, oraz już nie tak szczęśliwym spotkaniu z ostrzem tego ostatniego.

Tekst:

Na dalekiej północy królowały inne melodie i opowieści. Zarówno Nocna Straż jak i tereny za Murem miały swoje własne pieśni.

Dzielny Danny Flint - pieśń o dziewczynie, która przebrała się za mężczyznę, żeby dołączyć do Nocnej Straży. Została jednak ujawniona, a następnie zgwałcona i zamordowana, a jej duch ponoć wciąż czasami straszy w Nocnym Forcie, opuszczonym zamku tego zakonu. Tekst pozostaje nieznany.

Ostatni Olbrzym - pieśń ta, popularna wśród mieszkających za Murem wolnych ludzi, to smutna historia ostatniego z olbrzymów, a według niektórych do jej wykonania potrzebny jest względnie niski głos.

Tekst:

Bardzo istotnym elementem spośród pieśni są również te religijne. Szczególną uwagę należy tu poświęcić Siedmiu, którzy szczególnie korzystają z instytucji muzycznej modlitwy.

Pieśń o Siedmiu - Opowiada o Siedmiu, bogach południa Westeros, wśród których znajdują się Ojciec, Matka, Wojownik, Starucha, Kowal, Dziewica i Nieznajomy, a wiarę w których przywiedli na te ziemie Andalowie. W piosence brak jest zwrotki o Nieznajomym, bogu odpowiedzialnym za aspekt śmierci, ponieważ o nim się nie śpiewa, choć ostatnią zwrotkę można pośrednio uznać za odnoszącą się do niego – zamknięcie oczu może bowiem dotyczyć zarówno zapadnięcia w sen, jak i śmierci.

Tekst:

Pieśń o Matce - to modlitwa skierowana do Matki, jednej z Siedmiu. Zawiera prośbę o ochronę bliskich - synów przed wojną i córek przed jej skutkami.

Tekst:

Niektóre pieśni charakterystyczne są dla konkretnych regionów; w Bożym Gaju nie usłyszymy zapewne wezwań do Siedmiu, a Dorniczyjcy nie będą śpiewać o ostatnim z olbrzymów. Oczywiście, za czasów nowego króla powstać może wiele nowych piosenek, a kultura muzyczna w Westeros rozwijać się w najlepsze, nie możemy więc powiedzieć, że powyższa lista jest zamknięta.

Większość materiałów pochodzi z artykułu Pieśni Westeros ze strony Westeros.pl; skopiowane fragmenty są wykorzystane za zgodą autora.



Skocz do: